• Maria

Finfin recension av "Avien"

I några dagar nu har jag känt mig så låg. Matt, orkeslös, omotiverad och lite småsjuk. Istället för att göra något som verkligen piggar upp och ger mig energi tenderar jag ibland att gräva ned mig. Stänga in mig, dra ned rullgardinen och nästan se tiden fly iväg mellan mina fingrar samtidigt som jag åstadkommer noll och ingenting. Det är ett destruktivt beteende som jag aktivt arbetar på att förändra, men alla förändringar tar tid.

Något som därför muntrade upp mig riktigt ordentligt var en fin, matig och djupgående recension av "Avien", av Mellsageek. Jag kan inte annat än le, och känna stolthet. Tack för den, den var så välbehövlig! Ni kan läsa hela recensionen här nedan, men är ni bokintresserade Instagrammers rekommenderar jag er verkligen att följa Mellsageek så att ni inte missar andra guldklimpar till inlägg.

Innan jag bugar ut vill jag ge er en annan nyhet. "Avien" kommer att få en boktrailer! Hur kul är inte det? Datum och detaljer får ni när det närmar sig.

Recensionen i dess helhet:

En fängslande resa i ett magiskt land!

Isondras bror är sjuk och hon har letat överallt innanför murarna i Dorien efter ett botemedel. Att lämna staden är strängt förbjudet för där utanför ligger Elysien som de ständigt är i krig med. Men Isondra får hjälp och utanför murarna är allt vackert, men väldigt komplicerat och farligt. Att hitta ett botemedel är inte enkelt när hela Elysien är emot henne. Inte blir det lättare när den första elysen hon träffar ger henne dubbla signaler. Vem är han och vem är egentligen hon själv? Doressea är en underhållande värld att lära känna. Jag gillar skillnaden mellan Dorien och Elysien, och framför allt de magiska reglerna, det vill säga hur kunskapen om elementen fungerar. Isondra är en kvinna med ett starkt driv, hon är inte rädd för att riskera sitt liv för att rädda dem hon älskar. Däremot blir det svårare när hon får vänner hos elyserna och inte vet vilken sida hon egentligen ska stå på. Till en början fann jag elysen Alexander lite överdriven, speciellt dragningen han har till Isondra, men den får sedan en bra förklaring. Avien är medryckande, spännande och rolig att läsa. Världen förtrollade mig och jag hade gärna velat ta en resa till Elysien, speciellt om jag fick lära mig kunskap om elementen. Att fylla på ett glas med vatten bara så där skulle vara en väldigt praktisk förmåga. Jag kan absolut rekommendera denna till fantasyälskarna. Nackdelen är bara att nu måste jag vänta på nästa del. Glad att den i alla fall inte slutade med en stor cliffhanger.

Om recensionen gjorde dig sugen på att läsa "Avien" i höst så beställer du den till bäst pris direkt genom Ebes förlag, men den går också att beställa genom bland annat Adlibris, Bokus och CDON.

Ha nu en riktigt fin vecka! Själv ska jag kombinera jobb och vila, och försöka klämma in lite aktiviteter som faktiskt gör mig glad däremellan.

• White Facebook Icon