• Maria

Recension: Inom cirkeln

Bokrecension: "Inom cirkeln" av Kristina Suomela Björklund "Inom cirkeln" är en purfärsk skräckroman med tydliga inslag av mörk fantasy. Varje kapitel är berättat i tredjepersonsperspektiv, med olika karaktärer i huvudfokus. Detta till trots, och fast kapitlen ibland hoppar mellan nutid och dåtid, störs aldrig läsningen. Boken är rakt igenom lättläst med ett enkelt språk - borträknat inslagen av isländska. Isländskan adderar dock precis den effekt som jag tror att författaren har avsett. Skräck är inte en genre jag väljer att läsa i första hand, men snacka om att jag blev positivt överraskad. Jag var rädd för att jag skulle bli FÖR rädd (jag föredrar att läsa i sängen innan John Blund dyker upp), men jag var - tack och lov - bara skrämd i stunden. Behagligt obehagligt, helt enkelt. Av och till ifrågasätter jag huvudkaraktärernas intelligens, och då framför allt Moas. Några saker som man som läsare lägger ihop ganska omgående har hon svårt att förstå. I övrigt beter sig karaktärerna genuint, och man känner verkligen med dem. Sorgen, rädslan och uppgivenheten är konstant puttrade, både på och mellan raderna, från första till sista sidan. Antingen slutar boken med en riktig tankeväckare, eller så är det jag som överanalyserar. Oavsett så uppskattas det! Jag rekommenderar "Inom cirkeln" som mysryslig sommarläsning till såväl skräckveteraner som genrenybörjare. Ska du provsmaka skräck i sommar så borde det vara just "Inom cirkeln". Tack till författaren och förlagen för recensionsexemplaret. <3

• White Facebook Icon
  • White Instagram Icon
  • White Twitter Icon