• Maria

Så vacker recension av "Avien"

Fina fantasyförfattar-kollegan Snezana Lindskog, som med jämna mellanrum har skapat de vackra bilderna av "Avien" som jag har delat med er på mina sociala medier (liksom bilden i det här inlägget), har nu skrivit ihop en recension av min bokbebis ... och den är femstjärnig! Jag är så överlycklig att jag skakar. Jag ville dela recensionen med er här medan jag har tid och möjlighet, för från och med idag (fredag), klockan 15, är jag butikssäljare under Black Weekend. Jag räknar inte med att jag orkar så mycket mer än att vara just butikssäljare under Black Weekend. Så, utan att dröja ytterligare, här kommer recensionen!

Recension "Avien",av Snezana Lindskog

"Mina varmaste rekommendationer och ett stort BRAVO får denna första del ett av trilogin ”Doressea”!

Jag vill inte jämföra Avien med något annat verk. Den står starkt för sig själv. Den unika världen Maria har skapat är sannerligen vacker. Berättelsen drivs framåt mestadels genom slagfärdiga repliker och det tycker jag författaren har lyckats med bravur. Vackra smidiga meningar som ger tydliga bilder. Isondras tankar är glasklara. Hon är en drivkraftig individ som har styrka och mod. Man kan följa tankegångarna och förstå hennes innersta väsen. Här är några av de många citat som förgyller Berättelsen: ”Folk påstår att doften från sjudande mintvatten är behaglig, men allt min egen näsa registrerar är lukten av sjukdom och lidande. Jag kommer aldrig någonsin kunna njuta av något som innehåller mint.” ”Blicken vi utbyter bär fler budskap än jag kan räkna på fingrarna.” ”I min ögonvrå dansar långa, kastanjebruna hårstrån i perfekt harmoni med vinden.” Jag överraskas gång på gång hur vackert man kan placera om orden så att meningarna blir det där extra. Älskar hur Maria har skapat olidliga vibrationer mellan Alex och Iso som jag som läsare njuter av. Språket är vackert men också ungdomligt precis som personligheterna i boken. Metaforer som jag bara älskar! ”Teet har svalnat tillräckligt för att vara drickbart, så jag fyller munnen med en stor klunk. Om sommar hade haft en smak, så är det precis så här det hade smakat.” ”Är det meningen att livet ska vara mer komplicerat än ett trassligt garnnystan? När man väl får tag i en ände och sakta men säkert börjar nysta upp trasslet så hittar man den ena hårda knuten efter den andra.” Maria har skapat ett helt nytt språk; Elysiska som jag ser som en extra vacker krydda. Språket är dessutom vackert som en främmande sång och ger en helt egen dimension åt berättelsen. Del två väntas med spänning!"

Tack, tack, tack, tack, TACK! <3 Plötsligt känns Black Weekend inte lika tungrodd längre.

• White Facebook Icon
  • White Instagram Icon